Antimobbepolitik

Formål

Alle børn har ret til et godt skoleliv. Formålet med antimobbeplanen er at gøre elever, forældre og lærere bevidst om hvordan skolen arbejder for trivsel for alle børn på skolen. Elevrådet er med til at bakke op om planen, ved flere gange om året at være med til at planlægge og arrangere arrangementer til at fremme den sociale trivsel på skolen.

Definition af mobning

Mobning er gruppens / den enkeltes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person. Det kan komme til udtryk på flere måder. Det kan være fysisk, ved spark, slag eller lignende. Det kan også være verbale handlinger fx øgenavne eller trusler. Det kan også være handlinger uden verbale ytringer fx at vende ryggen til eller ikke at høre efter. Og så kan det være mere indirekte handlinger fx ved udelukkelse og isolering fra gruppen. Derudover skal vi være opmærksom på at mobning og drilleri også kan foregå online på de sociale medier, og i computerspil. Drilleri: er noget man som udgangspunkt gør, fordi man synes det er sjovt. Det er ikke sikkert at modparten opfatter det som sjovt. Det opstå oftest spontant. Konflikter: Konflikter opstår, når personer eller grupper er uenige, og blandt børn udvikler konflikter sig tit fra verbale til korporlige handlinger. Der er ikke tale om mobning, når to fysisk eller/og psykisk lige stærke personer er involveret i en konflikt eller er oppe at slås. Mobning derimod er et overgreb, hvor der er tale om asymmetri i magtforholdet mellem de involverede, og hvor overgrebet foregår over længere tid.

Forebyggendebørn på boldbane

Hvordan gør vi som skole:

- at lære at være sammen og at acceptere hinanden -også forskelligheder.

• Særlig tid
  • Socialfag
  • Struktureret leg
  • Undervisningsforløb i sociale medier.
  • Elevrådet

Hvad forventer skolen at forældrene gør:

• Følg med på de sociale medier
  • Vær nysgerrig på jeres barns skoledag
  • Vær en aktiv del i at dit barn får venner.
  • Vær med til at styrke klassens sammenhold.

Hvad gør vi hvis vi oplever mobning

Ved mistanke om mobning:

• Hvis forældre har mistanke om mobning, forventes det at forældrene først henvender sig til skolen, inden de henvender sig direkte til andre forældre.
  • Samtaler med den enkelte elev, på skift.
  • Samtaler med klassen
  • Samtaler med forældre.
  • Opfølgende samtaler med elever, lærere og forældre.

Ledelsen bliver altid inddraget, når der er mistanke om mobning